Januari

Het jaar begon rustig, maar dat was vooral een gevalletje stilte voor de storm. Traditioneel trapt het nieuwe reisjaar in januari af met de Vakantiebeurs, waar bezoekers kennismaken met nieuwe bestemmingen van over de hele wereld. Wij zijn er dus ook te vinden, maar bespreken er mogelijkheden voor nieuwe samenwerkingen, zodat we jullie ook in het nieuwe jaar weer kunnen inspireren.

Verder waren we in januari veel buiten in onze eigen provincie Drenthe te vinden. We gingen op zoek naar (voor ons nog onbekende) wandelroutes en andere mooie plekken die we vervolgens met jullie hebben gedeeld. Ook was januari de maand waarin de eerste afspraak voor de vernieuwde website stond gepland. Het begin van iets moois, al zeggen we het zelf.

Februari

In februari gingen we met onze familie op wintersport naar Fiss, geen samenwerking of opdracht, maar genieten van een weekje vakantie. Het was een heerlijke week vol met sneeuw, zon en gezelligheid. We schreven er geen artikel/blog over, maar als je vragen over het skigebied hebt mag je ons natuurlijk altijd een berichtje sturen.

Eind februari stond er nog een tripje gepland. Ik (Carlo) stapte in het vliegtuig naar Toulouse, om vanaf daar verder te reizen naar Andorra en de skigebieden van deze dwergstaat de ontdekken. Eigenlijk kan ik niets anders zeggen dan dat Andorra een heerlijke wintersportbestemming is. Want zeg nou zelf, tapas op de piste, dat klinkt toch geweldig?! Na een paar dagen te hebben doorgebracht op de besneeuwde bergtoppen reisde ik terug naar Frankrijk, om nog twee dagen te genieten van een stedentrip Toulouse.

Toulouse Hôtel d'Assézat

Maart

De maand maart begon voor mij in Andorra en Frankrijk en eindigde ook in Frankrijk. Per trein reisde ik eind maart namelijk nog een keer naar de sneeuw, dit keer naar het Franse Les Menuires. Les Menuires is een dorp gelegen in Les Trois Vallées, dat met meer dan 600 kilometer aan piste een van de grootste aaneengesloten skigebieden ter wereld is. Ondanks een klein ongelukje tijdens de reis was het heerlijk om nog een paar dagen in de sneeuw te zijn geweest. Ook was ik in maart nog een dag in het uiterste noorden van ons land, om te schrijven over de leukste dingen om te doen aan de Waddenkust.

skien les trois vallées

April

Vanaf april zat het wintersportseizoen er voor ons op. Geen probleem, want als je in de natuur goed om je heen kijkt zie je in april de lente al voor de deur staan. We gaan het zelf ervaren, want er staan een paar actieve dagen op de Veluwe op het programma.

Halverwege april reisde gastblogger Marion per trein naar België. Ze was uitgenodigd om deel te nemen aan een persreis met als thema de kastelen van de Schelde, waarin ze in een paar dagen meerdere kastelen en burchten in Vlaanderen bezocht. Tegelijkertijd waren Carlo en Maaike ook in België, maar dan in Wallonië, het Franstalige deel. Wij maakten er kennis met de regio Haute-Ardenne. Een prachtige regio voor natuurliefhebbers, rustzoekers en outdoor-fanaten.

April was druk, want de laatste week van de maand was ik ook nog een aantal dagen in Oostenrijk. Samen met een groepje reisbloggers en -journalisten leerde ik de mooiste plekjes van Opper-Oostenrijk kennen. Opper-Oostenrijk is de Nederlandse naam voor Oberösterreich, zoals de regio officieel heet. Deze Oostenrijkse deelstaat grenst in het noorden aan Duitsland en Tsjechië, waar je een prachtig glooiend heuvellandschap aantreft. In het zuiden van de regio vind je hogere bergen, zoals je ze zou kunnen kennen van Tirol.

Schloss Ort

Mei

Mei stond in het teken van ons eigen land ontdekken. Op uitnodiging van Marketing Groningen brachten we een bezoek aan Nationaal Park Lauwersmeer. Wat ons betreft zeker een bestemming voor op je lijstje! Tijdens Hemelvaart en Pinksteren wandelden we wat af in Drenthe en genoten we van het voorjaar.

doen in Lauwersmeer

Juni

Juni was een drukke maand. Zo waren we druk met de voorbereidingen van onze reis naar Colombia en zette ik de puntjes op de i voor de vernieuwde website die aan het eind van de maand live zou gaan. In samenwerking met outdoormerk Fjällräven maakten we samen met een aantal fotografen en reisbloggers ook nog een toffe 2-daagse hike door Nationaal Park Hoge Kempen in België.

Juli

Eind juni vertrokken we samen naar Colombia, waar we bijna de hele maand juli zijn geweest. Eigenlijk was de hele reis één groot hoogtepunt, maar als we moeten kiezen bestaat de top 3 (in willekeurige volgorde) uit de Tatacoa woestijn, de Cocora Vallei en Tayrona National Park (foto hieronder). Ben je nieuwsgierig naar alle plekken die we tijdens onze reis hebben bezocht? Bekijk dan hier onze reisroute door Colombia.

Colombia Waanzinnige Wereld

Augustus

Hartje zomer, maar in augustus dachten we alweer even na over het volgende wintersportseizoen. Ik besprak namelijk een leuke nieuwe samenwerking met Animo Optics. Ook hadden we een samenwerking met Thule en combineerden we in twee dagen de natuur en historie van Nijmegen om de stad en omgeving te ontdekken.

September

Begin september was ik een dag in de gemeente Westerwolde, dat ook wel de mooiste wandelgemeente van Nederland wordt genoemd. Hier ontdekte ik een aantal mooie wandelroutes die ik vervolgens deelde via Instagram, Facebook en natuurlijk een artikel op onze website.

Maar dat was nog niet alles. Op uitnodiging van het Pools Verkeersbureau mochten we samen de nog vrij onbekende regio Podlaskie in het noordoosten van Polen ontdekken. Podlaskie is onder buitenlandse toeristen nog vrij onontdekt, maar er is veel te zien en te doen. Vooral de natuur is er prachtig. We kregen heel veel reacties van mensen die dachten dat we in Zweden waren. Niet eens zo'n hele gekke gedachte als je onderstaande foto bekijkt, toch?

Polen Waanzinnige Wereld

Oktober

In oktober stapten we in de voetsporen van Vincent van Gogh in Drenthe. In september 2023 was het precies 140 jaar geleden dat Vincent van Gogh naar Drenthe kwam en daar werd door de provincie dit jaar dan ook flink mee uitgepakt. Wat reizen betreft was oktober verder vrij rustig. Lekker, want voor november en december stond er al weer het een en ander gepland.

November

In november waren Maaike en ik samen met een gezellige groep fotografen en reisbloggers voor de tweede keer dit jaar in Nationaal Park Hoge Kempen. Samen met een gids bezochten we het nationale park en leerden we meer over de regio.

November was ook de maand waarin ik voor het eerst kennismaakte met Curaçao. Om eerlijk te zijn twijfelde ik vooraf even toen ik de uitnodiging ontving om samen met Corendon naar dit paradijselijke stukje 'Nederland' te gaan. Zoals je ongetwijfeld weet of is opgevallen schrijven we veel over natuur en actieve dingen om te doen. En laat dat nou net datgene zijn waar je vooraf bij Curaçao misschien niet meteen aan denkt...

Er werd mij beloofd dat het een actieve reis zou worden. En een paar weken later bevestigde het programma dat. Het haalde mij over de streep, mede ook omdat ik erg benieuwd was naar Curaçao. En gelukkig ben ik gegaan, want het was een ervaring die ik niet had willen missen. Ik voelde me wel verplicht om te schrijven over de actieve hoogtepunten van het eiland en dat is gelukt. Nieuwsgierig? Lees dan hier mijn tips voor een actieve vakantie op Curaçao.

praktische tips curacao

December

Van eind november tot begin december liep er in samenwerking met Visit Hardenberg een leuke campagne. Ik bezocht het Reestdal waar ik samen met chef-kok en natuurgids Daniel Polman van Proefkamer het Reestdal een foodwalk maakte. Een hele leuke ervaring waar we veel positieve reacties op hebben ontvangen. Onze laatste trip van 2023 ging naar Duitsland, waar we de kerstmarkt van Nordhorn bezochten. Niet zo groot, maar wel heel sfeervol en gezellig! En bovendien ook nog eens dicht bij Nederland.

2023 in cijfers

In 2023 bezocht het vaste team van Waanzinnige Wereld in totaal 10 landen, tijdens 20 verschillende trips. Het afgelopen jaar verschenen er 75 nieuwe artikelen op onze website en was het qua bezoekersaantallen ons beste jaar tot nu toe. Het was een jaar vol mooie avonturen en hoogtepunten, waarin de reis naar Colombia de meeste indruk op ons heeft gemaakt. Nog een hoogtepunt was de lancering van onze compleet vernieuwde website, waar we nog elke dag blij mee zijn.

De 5 meest gelezen artikelen in 2023:

1. Wandelroute Dwingelderveld: Het Plankenpad
  2. Tulpenroutes door Drenthe
  3. Tips voor een verrassende tussenstop in Heidelberg
  4. Het beste Griekse eiland: Zakynthos vs. Kos
  5. Wandelen over het vlonderpad van Landgoed Tongeren

Bedankt voor je support

Tot slot willen we je graag bedanken voor alle support en de leuke reacties die we het afgelopen jaar hebben ontvangen. Als je ons al langere tijd volgt, of pas net bent aangehaakt, misschien per toeval op onze website terecht bent gekomen of regelmatig terugkeert voor nieuwe inspiratie en verhalen: Dank je wel! We kijken er naar uit om ook dit jaar weer mooie bestemmingen onder de aandacht te brengen, zowel dichtbij als ver weg.

Carlo

Hoi! Mijn naam is Carlo, het gezicht achter Waanzinnige Wereld. Voor jou op zoek naar de mooiste bestemmingen en de leukste activiteiten in binnen- en buitenland.

Lees hier alle artikelen over

Jaaroverzicht

jaaroverzicht 2023 waanzinnige wereld