Steiermark: het groene hart van Oostenrijk

Steiermark wordt ook wel het groene hart van Oostenrijk genoemd. We hebben ons laten vertellen dat meer dan 50 procent van de regio uit bos bestaat. Wij zijn er in de winter, dus er staan een aantal activiteiten in de sneeuw op het programma. Maar ook in Oostenrijk is de lente vroeg dit jaar, dus in de lager gelegen gebieden kunnen we ook genieten van de groene natuur die mede door de stralende voorjaarszon al voorzichtig aan het ontwaken is. Naast Graz, de hoofdstad van Steiermark, zullen we ook de regio's Ausseerland Salzkammergut en Murtal bezoeken.

Lees ook: Tips voor Steiermark in de winter

kaart-Oostenrijk-Waanzinnige-Wereld

Onze eerste uitvalsbasis

We beginnen onze reis door Steiermark in Graz. Graz is de hoofdstad van de deelstaat Steiermark en na Wenen de grootste stad van Oostenrijk. Wie de reis met de auto te lang vindt duren kan in het vliegtuig stappen. In minder dan 2 uur vlieg je met een rechtstreekse vlucht van KLM van Amsterdam naar Wenen, om vanaf daar in de trein naar Graz te stappen. Dit maakt Graz ook interessant als bestemming voor een stedentrip van enkele dagen. Want waar de meeste mensen nog steeds voor Innsbruck of Wenen kiezen, kunnen wij alvast verklappen dat Graz ook gewoon in dat rijtje thuishoort. Al helemaal als je weet dat Graz door mening kenner wordt omschreven als ‘culinaire hoofdstad’ van Oostenrijk.

Goed. Het is inmiddels 12:00 uur en onze eerste dag van in totaal 3 dagen in Steiermark. We staan op de luchthaven van Graz te wachten op de taxi die ons naar het centrum brengt, waar we na de lunch onze gids voor vanmiddag zullen ontmoeten. Het zonnetje schijnt en we hebben trek gekregen. We schuiven aan bij Café Freiblick. Een fijne plek met een uitgebreide menukaart, waar je op de rooftop ook nog eens een werkelijk prachtig uitzicht over de stad hebt.

We genieten van onze lunch en voor het tijd is om verder te gaan bestellen we met onze inmiddels goedgevulde maag nog een espresso. Met de koffiesmaak nog in onze mond lopen we naar buiten, waar onze gids meteen begint met vertellen en staat te trappelen om ons de mooiste plekjes van de stad te laten zien. We zijn benieuwd!

tips stedentrip Graz

Eerste kennismaking met Graz en Steiermark

De zon is inmiddels wat feller gaan schijnen, waardoor het een meer dan aangename eerste kennismaking met Graz is. Wat meteen opvalt zijn de kleurrijke gebouwen in verschillende bouwstijlen. Je treft hier van alles: van renaissance tot barok en van Jugendstil tot moderne hedendaagse architectuur. Met als grootste eyecatchers zonder twijfel het gigantische stadhuis en de Uhrturm klokkentoren op de Schlossberg. Bij die laatste heb je een fantastisch uitzicht over de stad! Het verbaast ons niet dat het centrum van Graz op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat.

"In Graz moet je nieuwsgierig zijn en deuren openen"

We wandelen verder en maken onderweg nog een stop bij de Dom van Graz en in een paar van de vele binnenplaatsen die Graz rijk is. “In Graz moet je nieuwsgierig zijn en deuren openen”, aldus onze gids Claudia. Ze vertelt vol passie en met veel enthousiasme over ‘haar’ stad, waardoor we hier nog veel langer hadden willen blijven. Dat gaat voor nu even niet, want na een halve dag in Graz rond te hebben gelopen wacht de sneeuw van Steiermark op ons. Maar in deze mooie stad komen we zeker nog een keer terug. Dat is zeker.

Meer lezen over Graz? Lees dan ons artikel boordevol niet te missen highlights en tips voor een stedentrip Graz!

hofjes Graz

Op naar Ausseerland Salzkammergut

Zoals gezegd, het is tijd om Graz achter ons te laten. We reizen verder naar Ausseerland Salzkammergut, in het noorden van Steiermark. Het landschap van Ausseerland Salzkammergut bestaat voornamelijk uit bergen en heldere meren, waardoor het je vast niet zal verbazen dat dit een populaire regio onder natuurliefhebbers is. Om dit met eigen ogen te zien moeten we nog even tot morgen geduld hebben.

De rit met de auto van Graz naar ons hotel in het dorpje Tauplitz duurt ongeveer 2 uur en het wordt al schemerig buiten. We checken in bij Hotel Seebacherhof en brengen onze koffers naar onze kamer. In het restaurant van het hotel genieten we nog van een diner, waarna we besluiten dat het mooi is geweest voor vandaag. Morgen staat ons weer een nieuwe dag, vol nieuwe indrukken, te wachten.

Skiën en lunchen bij de hoogste berghut van Steiermark

Het is 8:30 uur, op dag 2 van onze reis door Steiermark. We hebben ons ontbijt al op en stappen in de auto naar de skiverhuur. Vandaag gaan we, jawel, skiën! Maar niet voor we zijn voorzien van de juiste uitrusting. We nemen normaal gesproken graag onze eigen skispullen mee, maar dat was voor één ochtend skiën toch net iets te veel gedoe en gesjouw.

Een klein uur later, zo rond 9 uur, zitten we samen met onze gids (en local) Theresa in de Tauplitz Bergbahn die ons naar boven brengt. Met in totaal 45 kilometer piste is het Tauplitz skigebied niet zo groot, maar groot genoeg voor een aantal dagen. De deuren van de gondel gaan open, we zijn er. We klikken onze ski’s vast en gaan Theresa achterna.

De eerste afdaling blijft toch altijd even wennen, maar het voelt al snel weer vertrouwd. Er ligt veel sneeuw en de zon schijnt ook vandaag weer, al is ze iets minder fel dan gisteren. Het is nu al een heerlijke dag! Verschillende gebieden in Steiermark zijn trouwens zeer sneeuwzeker, waardoor je hier over het algemeen tot begin april van verse sneeuw kunt genieten.

Na een paar uur skiën hebben we trek gekregen. En dat komt goed uit, want we hebben om 12 uur gereserveerd bij s’Kriemandl: de hoogstgelegen berghut van Steiermark. We nemen plaats op het terras, bestellen wat te eten en te drinken en genieten van het uitzicht over de besneeuwde bergtoppen om ons heen. Meer hebben we even niet nodig.

Grundlsee en Toplitzsee

Na de lunch skiën we onze laatste meters van dit wintersportseizoen. Vanmiddag gaan we, na een korte autorit, te voet twee meren in de regio ontdekken. Om te beginnen de Grundlsee, het grootste meer van Steiermark. We parkeren de auto en wandelen samen met Theresa, die ons ook in de middag vergezelt, naar de Toplitzsee.

De Toplitzsee is een stuk kleiner dan de Grundlsee, maar zeker niet minder mooi. De meren staan met elkaar in verbinding via een beekje en als je in de buurt bent is het leuk om beide te bezoeken. Via een makkelijke, maar prachtige hike van ongeveer 30 minuten wandel je vanaf de Grundlsee naar de Toplitzsee. De sneeuw die hier een aantal weken geleden nog lag is nu gesmolten, de zon schijnt en we horen enkel de vogels fluiten en het stromende water van de beek. De winter is hier voor even ver te zoeken, maar genieten doen we - zacht uitgedrukt - nog steeds.

Murtal

Aan het einde van de middag rijden we verder naar onze volgende bestemming: Murtal. Murtal ligt tussen Ausseerland Salzkammergut en Graz en is in alle seizoenen een fijne uitvalsbasis om Steiermark te ontdekken.

We checken in bij JUFA Klosterhotel Judenburg. Vroeger een klooster, tegenwoordig een hotel. Voor we aanschuiven voor ons diner elders in het stadje nemen we eerst nog even de trap van de Sternenturm van het Planetarium naar boven, om een blik te werpen over de bergen en de rest van de omgeving. Een paar foto's van het uitzicht later zijn wij de laatste bezoekers die het Planetarium verlaten. Het is tijd om een hapje te gaan eten.

Judenburg is niet zo groot, waardoor we na een paar minuten wandelen bij ons restaurant voor vanavond aankomen: Restaurant Arkadia. Tijdens het eten bespreken we de dag. Het was een flink programma, maar wel een hele dag in de bergen, en dat doet ons goed. Tevreden gaan we na het diner terug naar ons hotel, waar we al snel als een blok in slaap vallen.

jufa hotel Judenburg Steiermark

Volgende stop: Seetaler Alpen

Het is dag 3 van onze reis door Steiermark. We blijven deze ochtend in de regio Murtal, waar we samen met Grete, onze gids voor vandaag, wederom de bergen in gaan. De Seetaler Alpen om precies te zijn, met de Zirbitzkogel als hoogste (2396 meter) en bekendste berg.

Grete parkeert haar auto aan de kant van de weg, vanaf waar we te voet verder gaan. De route voert ons over een geasfalteerde weg, maar omringd door groen, naar de Winterleitenhütte: een berghut op 1800 meter hoogte. Voor we daar aankomen wandelen we zo’n 2 kilometer tussen de dennenbomen door en wordt het landschap steeds een beetje meer wit. Waar er in het dal nog niet eens een klein hoopje sneeuw te vinden was, is dat hier wel anders. En dat is maar goed ook, want we gaan straks sneeuwschoenwandelen.

Terwijl het begint te regenen doemt voor ons de Winterleitenhütte op. We besluiten daarom eerst naar binnen te gaan en een kop koffie te drinken, om tegelijkertijd te hopen dat de zon zich straks weer laat zien. Al snel blijkt dat die hoop niet voor niets is geweest. We hebben onze koffie nog niet eens op, of de zon schijnt door de ramen voorzichtig het restaurant van de berghut binnen. Dat geeft ons het laatste zetje om de sneeuwschoenen onder te binden. Daar gaan we.

Sneeuwschoenwandelen is niet nieuw voor ons, maar het blijft elke keer toch even wennen. Na een paar stappen te hebben gezet voelt het al snel vertrouwd en kunnen we genieten van de omgeving om ons heen. We lopen achter elkaar aan, als een treintje door het witte landschap, te genieten van de rust en stilte.

De wandeling is niet moeilijk, maar op sommige stukken door de hoogteverschillen best wel even pittig. We lopen een rondje om het meer en komen na ruim een uur weer aan bij de berghut. Daar schuiven we aan voor de lunch, om na een zirben schnaps - ja, zo gaat dat hier - weer terug naar de auto te wandelen. Met de steeds feller schijnende zon nog steeds op ons gezicht.

Terug naar Graz, met een stop op de Schöckl

Na een waanzinnige ochtend stappen we in de auto naar Graz. Voor we in Graz aankomen hebben we eerst nog een ontmoeting met Andrea gepland staan. Andrea is een lokale wandelgids en neemt ons mee naar de Schöckl, een bekende berg in de regio Graz. Vanaf de top van de berg heb je een fantastisch uitzicht over de stad en een groot deel van Steiermark.

Vooraf hadden we geen idee wat we hiervan konden verwachten. Maar eenmaal op de top kunnen we ons goed voorstellen dat dit een zeer populair uitstapje is voor wie in (de buurt van) Graz woont of verblijft. Andrea vertelt ons dat er in de directe omgeving veel wandelroutes zijn uitgestippeld, variërend van 1 tot wel 5 uur. Wij hebben voor vandaag genoeg stappen gezet, dus genieten vooral van het uitzicht. Stoppen met foto’s maken blijkt mede door het fantastische uitzicht nog niet zo makkelijk, maar zal toch moeten. We worden namelijk verwacht in een restaurant iets verderop. We lopen terug naar de auto, waar we ons even snel omkleden en weer naar het dal rijden.

Steiermark reisverslag

Het is inmiddels 18:00 uur als we zijn aangekomen bij Genusstreffpunkt Höfer in een dorpje ongeveer halverwege de route van de Schöckl naar Graz. Een lokaal wijntje en een heerlijk diner later zitten we alweer in de taxi, die ons naar Grand Hotel Wiesler brengt. Het laatste hotel van onze reis door Steiermark.

Na het ontbijt de volgende ochtend hebben we nog wat tijd en maken we een korte wandeling door het centrum van Graz. Het is zondagochtend, wederom zonnig en er zijn veel mensen op straat. We vinden een plekje op een van de vele inmiddels goed gevulde terrasjes en bestellen een kop koffie. Daarna is het echt tijd om onze koffers te pakken en Steiermark achter ons te laten. Aan het begin van de middag landen we op Schiphol, met weer een heleboel nieuwe avonturen en herinneringen rijker.

Steiermark, we hebben van je genoten!

Maak je reis compleet

Door (een deel van) je vakantie te boeken via onze partners ontvangen wij een kleine vergoeding, jij betaalt hetzelfde.

Carlo

Hoi! Mijn naam is Carlo, het gezicht achter Waanzinnige Wereld. Voor jou op zoek naar de mooiste bestemmingen en de leukste activiteiten in binnen- en buitenland.

Lees hier alle artikelen over